fbpx

Mit mutatnak a főkönyvi számlák?

A 2020-as év gazdálkodásáról ezekben a napokban készülnek a beszámolók. Az éves beszámoló feketén-fehéren megmutatja, hogy egy vállalkozás milyen vagyonnal rendelkezik, mennyi bevétele és költsége volt az adott évben, és milyen eredménnyel zárta le azt.

A számok rendszere, a főkönyvi kivonat 

A főkönyvi számok 1-től 9-ig jelölik a különböző kategóriák szerint csoportosított kiadásokat és bevételeket. Az sor elején lévő 1-4 számok alapvetően statikus számok, melyek tartalmazzák a cég befektetett eszközeit készletét, követeléseit, pénzeszközeit, kötelezettségeit, saját tőkét. Az 5-9 az úgynevezett eredmény számlák, ezek közül is az 5, 8, 9-es számokkal jelzett tételek befolyásolják a vállalkozás eredményességét. Az eredményt a 9-8-5 számlák egyenlegeként kapjuk meg. 

EREDMÉNY= 9 számlaosztály – 8 számlaosztály – 5 számlaosztály

(Árbevétel-eladott áruk beszerzési értéke – költségek)

Ne felejtsük el, hogy önmagában egyetlen szám sem jelent jót, de nem jelent rosszat sem, mindig az egész rendszert kell nézni. Vegyünk egy konkrét példát. Egy patikának lehet magas a készletértéke, amiről azt gondolhatjuk, hogy ez jót jelent, hiszen abban a patikában sokféle gyógyszert tart a gyógyszerész és felkészült  arra, hogy egy-egy készítményt akár nagyobb tételben is értékesíteni tudjon.

De ha a készlet nem forog elég gyorsan, akkor ez a magas szám kimondottan hátrányos a vállalkozásra nézve. A túl nagy készlet ugyanis megköti a szabad pénzeszközt, a készletben álló pénz nem termel hasznot, s ezen túl megvan annak a veszélye, hogy az el nem adott termékből egy idő után lejárt szavatosságú termék lesz, amit ki kell dobni.

1. Befektetett eszközök (tára, officinai bútor, számítógép stb)

2. Készletek (Áruk)

3. Követelések (vevők, pénzeszközök, stb)

4. Források (pl. saját tőke, szállítók, hosszú és rövid lejáratra kapott kölcsön, kapott előleg, stb)

5. Anyagi jellegű költségek (pl. irodaszerek, nyomtatványok, hirdetés, vagyonvédelem, posta, telefon, biztosítási díj, bérköltség, betegszabadság díja, végkielégítés, stb)

8. Az értékesítés elszámolt önköltsége és ráfordítások (Elabé, bírságok, késedelmi kamatok, stb)

9. Árbevétel és bevételek

Optimalizált készlet

Tapasztalataim szerint vannak irányadó adatok, amelyek egy vállalkozás működéséről elárulják, hogy jó irányban halad. Általában a készletet javasoljuk optimalizálni a patikáknál, erre van ugyanis hatásunk, ezt tudjuk befolyásolni.

Egy havi 20 milliós forgalmat lebonyolító gyógyszertár optimálisan 13-15 milliós készlettel gazdálkodik.  Magyarországon a 20-25 napos forgási idő általánosnak tekinthető, ezért a számoláskor ezt tekintjük alapnak. A 20 nap ideális, ha 25 nap felett van  a forgási idő, akkor érdemes elgondolkodni, hogy  megfelelő-e a készletgazdálkodás.

Munkám során egy-két gyógyszertárral találkoztam, ahol a forgási idő 7-8 nap volt, ami nyilvánvalóan köszönhető az ügyes gyógyszertárvezetőnek, aki nagyon érzékenyen figyelte a napi forgalmat. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy amit ma rendel, azt a héten el is adja, tehát folyamatosan pörög a pénz.

A patikák többsége ma már naponta kétszer rendel, reggel és délután is kap árut. Előnyben vannak azok a gyógyszerészek, akik jól tudják használni a készletet pontosan követő szoftvereket, ami jelentősen könnyít a munkájukon.  Minél nagyobb forgalmú a patika, annál nehezebb elérni az optimális készletgazdálkodást, de a 20-25 napot ott is könnyedén lehet tartani egy kis odafigyeléssel.

Az árréstömeg vonzása

A legfontosabb  mutatók közé az árréstömeg/árrés százalék és a bérköltség. A gyógyszertár nyereségessége szempontjából az árréstömeg növelése elengedhetetlen, hiszen az árréstömeg nyújt fedezetet a költségei fedezetére, ebből tud bért emelni, osztalékot fizetni stb. Az árrés összetevői: az árbevétel, az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ), az adott és kapott kedvezmények, leltár többlet/hiány,selejtezés,  egyéb korrekciós tételek.  A trend alakulását érdemes évről évre, de inkább havonta nyomon követni, ehhez könyvelője tud adatokat szolgáltatni.

Több patika esetében találkoztam már negatív árréssel eladott termékekkel, vagy jóval a piaci szint alatti alacsony árréssel és természetesen el kell kerülni a túlárazást is. (Természetesen ez nem vonatkozik a kötött árrésű vényköteles gyógyszerekre.) A kapott engedményekről kérjünk könyvelőnktől kimutatást. A kapott engedmények növelésének egyik fontos szabálya, hogy legyen egy fő beszállító nagykereskedelmi partner, ne aprózzuk szét a rendeléseket több szállító között. Kisebb gyógyszertárak, fiókgyógyszertárak esetén vizsgáljuk meg a további állami támogatások lehetőségét. (pl. bértámogatás)

Bérek alakulása

A legjelentősebb költségszámla a bérek ( 54..) és járulékaik (56..) Ahhoz, hogy a gyógyszertár 100 forint nettó bért tudjon adni az alkalmazottjának, általános esetben 176 Ft költséget kell kitermelnie.

Tipp! Optimalizálja bérköltségét!

Nem kerülhető meg a legkényesebb pont, vajon megfelelő számú és képzettségű alkalmazott van a gyógyszertárban? Sok esetben láttam, hogy a gyógyszertár forgalma a felére esett, de a létszám nem változott.  Érdemes megnézni hasonló patikák milyen létszámmal dolgoznak.  A benchmarking során olyan cégeket hasonlítunk össze, amelyek főbb jellemzői megegyeznek egymással. Az elemzéshez szükséges adatok beszerezhetők a gyógyszerész szakmai közösségen belül, nyilvános adatbázisokból.

Tipp! Érdemes kihasználni a béren kívüli (cafetéria)  illetve az adómentes juttatások lehetőségét.

100Ft nettó béren kívüli juttatás 130,5 forintba kerül az előírt feltételek teljesülése mellett ( SZÉP kártya esetében) . 2021. június 30-ig meghosszabbította a kormány a SZÉP kártyára utalt juttatások szocho mentességét a keretösszeg erejéig, így az első félévben 100 FT SZÉP kártyára utalt nettó összeg 116,5 Ft költséget jelent a munkáltatónak. A cafetéria némi plusz adminisztrációval jár, viszont növeli a dolgozói elégedettséget.

Segíthetünk?

Kérjen ajánlatot kollégánktól

+36 20/362-3919

Patikapartner

A weboldal cookie-kat használ annak érdekében, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa! A weboldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába! További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás